EU vs. Dezinformace

Čtvrtek 19. 10. 2023,

Boj proti dezinformacím a šíření nelegálního obsahu v souvislosti s nařízením o digitálních službách a v dobách konfliktu.

Útok Hamásu na Izrael otevřel stavidla pro dezinformace v digitálním prostoru. Platforma X (dříve Twitter) není výjimkou. Naopak. Od té doby, co je X ve vlastnictví Elona Muska, se společnost značně proměnila a šíření dezinformací se stalo nejen jednodušší, ale i finančně výhodné.  

Dezinformace na X směřují na obě strany konfliktu. Záběry z video her  jsou na X prezentovány jako letecký útok na Hamás; videa syrských dětí z roku 2014 pod hashtagem #FreePalestine. Jiné video zase zachycuje hořící ženu, která měla být jednou z 250 obětí Hamásu na hudebním festivalu v Izraeli. Jedná se však o nahrávku z roku 2015 z Guatemaly.

Modrá fajfka, která dříve označovala ověřené profily zpravodajských organizací, nebo známých osobností, ztratila svůj význam. Dnes si ji mohou uživatelé zakoupit a jejich příspěvky se tím zesilují bez ohledu na obsah. Pokud se takový příspěvek stane virálním, jejich tvůrci mohou mít nárok na platby od X. Tímto se vytváří prostředí, které poskytuje finanční motivaci k šíření populárního obsahu, včetně dezinformací. 

Odpovědí Evropské Unie na šíření dezinformací a škodlivého obsahu na X bylo 24 hodinové ultimátum, během kterého měl Musk začít naplňovat povinnosti v rámci DSA. Nařízení o digitálních službách ukládá od 3. srpna 2023 velkým online platformám (počet uživatelů přesahuje 45 milionů, tedy 10 % obyvatel EU) celý soubor pravidel, která musí dodržovat. Mezi ně patří i posuzování a zmírnění rizik související s šířením nezákonného obsahu a dezinformací nebo včasná reakce a odstranění takového materiálu na základě obdržení upozornění. 

O den později obdržel stejnou výzvu Mark Zuckerberg, šéf dceřiné společnosti Facebooku, Meta. Následující den se dostalo i na generálního ředitele TikToku, Shou Zi Chew. Platformě s více než 1,1 miliardou uživatelů byla již v polovině září udělena pokuta EU ve výši 345 milionů eur za nedodržování pravidel GDPR. 

Podle odpovědi generální ředitelky X to vypadá, jako kdyby platforma byla v první linii při boji s dezinformacemi. To je však v rozporu i s příspěvkem Muska, který doporučil  svým 150 milionům příznivců, aby získávali válečné zprávy z dvojice účtů, které sdílejí nepravdivé informace. Jak mohl účet vydávající se za Jerusalem Post získat 700 000 tisíc zhlédnutí své falešné zprávy hospitalizace izraelského premiéra, pokud X dodržuje všechna pravidla?

Evropská komise si doufám klade stejnou otázku, protože ve čtvrtek, 12. října, zahájila formální vyšetřování, což může vyústit v pokutu až do výše 6% celosvětového obratu společnosti. Společnost X musí nyní do 18. října poskytnout Komisi požadované informace. 

Nedávná studie Evropské komise jasně uvádí, že „dosah a vliv účtů podporovaných Kremlem v první polovině roku 2023 dále vzrostl, zejména v důsledku zrušení bezpečnostních standardů Twitteru“. X se dlouhodobě vymezuje oproti ostatním platformám. O tom také svědčí jeho nedávné odstoupení od dobrovolného kodexu EU zásad boje proti dezinformacím. Boj proti dezinformacím je však podle DSA povinný. Otázka je proč to má Musk zapotřebí pokud se chce fungovat na evropském trhu.


Chcete vědět aktuality z mého působení v Evropském parlamentu i v Česku?

Poslanecký klub ELS
Evropský parlament
KDU-ČSL

Michaela Šojdrová, © 2024 · Všechna práva vyhrazena | Ochrana osobních údajů | RSS kanál | Změnit nastavení cookies

Hexadesign