Přejme dětem spravedlivé učitele a učitelům spravedlivý kariérní systém

Pondělí 1. 9. 2014,

Říká se, že čas je spravedlivý, protože měří všem stejně. A je to pravda, protože i letos 1. září nastupuje do 1. tříd škol na 115 tisíc prvňáčků. (Tedy až na tisíce výjimek, což za našich školních let nebylo.) K začátku září se patří děti i učitele přivítat a také jim něco přát. Přejme dětem i učitelům to, co oni sami chtějí – spravedlivé učitele dětem a učitelům spravedlivý kariérní systém.

Školní rok jsem zahájila společně s žáky Církevní základní školy ve Veselí nad Moravou. 

Školní rok jsem zahájila společně s žáky Církevní základní školy ve Veselí nad Moravou. 

V různých anketách se pravidelně ukazuje, že děti nejvíce ocení, když jsou učitelé spravedliví. Jinými slovy, mají pocit, že někteří k nim spravedliví nejsou a zasloužily by si lepší – spravedlivější ocenění. I když jsem základní školu opustila hodně dávno, požadavku dnešních dětí rozumím velmi dobře a mám radost. Znamená totiž, že princip spravedlnosti je i pro dnešní děti důležitý.

Měla jsem štěstí na výborné učitele, ale také vím, že nejvíc mě trápila i drobná nespravedlnost a pocit nepochopení. Buďme rádi, že děti zůstávají stejné ve své touze po ocenění a po úspěchu, který ve škole mohou zažít. To je totiž ta nejlepší motivace pro jejich vzdělávání. Hřejivý pocit toho, že mi někdo porozuměl a docenil, co všechno jsem musel dokázat, abych udělal pokrok. To je nástroj, který umí použit každý dobrý, tedy spravedlivý učitel, aby zapálil jiskřičky radosti v dětských očích, ale také pomohl nastartovat velkou chuť do další práce.

Abychom byli my sami spravedliví, musíme připustit a pochopit, že i učitelé chtějí spravedlivé ocenění. Jejich práce je krásná, ale i velmi náročná, protože požadavky společnosti i rodičů se zvyšují. Na školu se klade stále více odpovědnosti i za výchovu dětí a škola dnes v některých oblastech „zaskakuje“ za rodinu. Myslím si, že učitelé proto právem očekávají větší společenské uznání. V reprezentativním průzkumu bylo v loňském školním roce zjištěno, že až 90 % učitelů si přeje zavedení kariérního systému. Co to znamená?

To znamená, že učitelé chtějí motivační systém, který spravedlivě ohodnotí kvalitu jejich práce a spojí ji s příslušným finančním ohodnocením. Znamená to také, že učitelé dnes nejsou spravedlivě hodnoceni ani odměňováni, protože již příliš dlouho se o zavedení kariérního systému jen mluví, ale nedaří se ho prosadit. A tak učitelům přeji, aby se podařilo v letošním školním roce přiblížit kariérní systém k jeho uvedení do života a to včetně jeho spojení s růstem finanční odměny.

I když vás čeká dlouhý školní rok, buďte si jisti, že čas je spravedlivý. I kdybychom chtěli, nepřidá nám ani den navíc, a za 10 měsíců budou zase prázdniny.


Chcete vědět aktuality z mého působení v Evropském parlamentu i v Česku?

Poslanecký klub ELS
Evropský parlament
KDU-ČSL

Michaela Šojdrová, © 2024 · Všechna práva vyhrazena | Ochrana osobních údajů | RSS kanál | Změnit nastavení cookies

Hexadesign